Tavsiyeler: Hollanda'ya Taşınmak

Merhaba,

Esasen 'ne acıdır ki' bu yazıyı yazma sebebim, tahminen ülkenin gündemi sebebiyle yurt dışında yaşamak isteyenlerin artması ve mailime birçok Hollanda'da yaşam maili almamdır. Daha önce Hollanda ile ilgili birçok yazı yazıp bildiklerimi anlattım; fakat genelde aynı soruları tekrar aldığım için, cevapları bir yazı halinde toplamak istedim.

Öncelikle tekrar söyleyeyim, ben bu işin uzmanı değilim. Özellikle çok spesifik sorulara cevap veremem. "Çiftçilik sektöründe maaşlar nasıl?" derseniz bilemem. Ne avukatım, ne sosyolog, ne Hollanda yaşam uzmanı. Sadece bu ülkeyi tanıyan birinin gözlemlediği, bu zamana dek anladığı tecrübelerdir size iletebileceğim.

Öncelikle EU vatandaşı değilseniz veya bir EU vatandaşı ile evli veya birlikte yaşayan çift değilseniz, Hollanda'ya gitmek için birçok prosedür gerekiyor.

1. Hollanda'ya gitmenin en klasik yolu, buradan bağlantılar kurarak iş bulmak ve bu iş verenin sizin için oturma & çalışma izni almasıdır. Bunlar yasal konular ve bir avukata danışmadan adım atılmaması iyi olur. Bu konuda ilk tavsiyem, Hollanda'da bazı Türk avukat büroları maillerinize geri dönüyor ve yardımcı olmaya çalışıyor. Şimdi siz bana "Ben daha önce Hollanda'da kaçak çalıştım, beni geri alırlar mı?" deyince, ben bunu bilemem. Avukatlara danışın lütfen.



2. Hollanda'da birçok uluslararası şirket var ve sadece İngilizce bilen eleman da sıkça aranıyor. Genelde IK firmaları aracı oluyor ve siz direkt olarak firmayla iletişimde bulunmuyorsunuz çoğu zaman. İş bulmak için en ünlü site sadece "başka dil bilenlerin" sitesi www.undutchables.nl ve genel bir site olan www.indeed.nl olarak sıralanabilir. Bu sitelerden iş ilanlarına bakıp profil yaratabilir, başvuru yapabilirsiniz. Bazı ilanlarda "çalışma izni olanlar başvurabilir" ibaresi olabilir, bu noktada biraz şans giriyor devreye.  



3. Bir önceki maddeye dayanarak, Hollandaca bilmeseniz de iş bulabilirsiniz, bilseniz daha iyi olur. Bu noktada "Biraz İngilizce biliyorum, yeter mi?" maillerine cevap vermiş olalım. Firmaların bir kişiye kefil olup çalışma ve oturma izni alması için biraz sizi tercih edecekleri sebepler sunmanız gerekiyor. Dolayısıyla birinin "biraz İngilizce" bilen biri için kefil olması zor haliyle.

4. Linkedin'i sıkı kullanmanızı, buradan gözünüze kestirdiğiniz kişilerle - belki Türk iş adamlarıyla bağlantı kurmanızı ve akıllı adımlarla network yaratmanızı önemle tavsiye ederim. Ayrıca Hollandalı expat ve Türklerin olduğu Facebook gruplarına da sorular sorarak bolca bilgi sahibi olmanızı öneririm. Hollanda güzel memleket ama iş dünyası çok sıkı. İşler duygusal değil pratik ilerler. 



5. Elbette yaşam şartları; fakat 'ne iş olsa yaparım'dan ziyade bir hayal - gaye bulup, stratejik şekilde ilerlemenizi tavsiye ederim. Bu sayede bir alanda güçlenip, bu alanda önemli kişilere ulaşarak onların tercih edebileceği, kendini yetiştirmiş bir profil olabilirsiniz.



6. Hollanda'daki tüm göçmenlik işleri www.ind.nl/en sitesinden yürür. Çoğu sorunun resmi cevabını burada bulabilirsiniz. "Bu kadar İngilizce'yi anlayamıyorum." diyorsanız önce lisan konusunu halletmeniz iyi olabilir. 



7. Tanıdık birini bulmadığınız ve bir emlak şirketinden ev kiralamadığınız sürece 2 depozit + 1 kira ödersiniz, istisnai durum varsa bilemem. Genelde maaşınızın kiranın en az üç katı olması istenir. En ünlü ev arama sitesi ise şurada: www.funda.nl

8. Hollanda'ya gitmenin diğer iyi bir yolu ise eğitimdir. Tüm programlar, burslar, imkanlar, bilgiler şu adreste yer alıyor: www.studyinholland.nl 

9. Kiranın yanında çöp vergisi, sigorta gibi devamlı giderleriniz olacaktır. Ev kiraları Amsterdam gibi merkezi yerlerde daha yüksek iken, yan şehirlerde daha uygundur. 



10. Yüksek profilli sayılan ve iş teklifi ile Hollanda'ya giden uzmanlara, vergide bazı indirimler yapılır. Bu alanda yine IND sitesini iyice okumanız iyi olacaktır. Aynı şekilde yaklaşık 710 Euro'ya kadar ev kiralarsanız, ekonomik durumunuza bakılır ve kiranın bir kısmını geri alabilirsiniz. Bu tarz yardımlar devlet tarafından özenle verilir.

11. Diploma denkliği konusunda üniversitelere ulaşmanız daha doğru olur. Bazen göndermenizi isteyip teyit edenler, bazen başvuru yaptıktan sonra belli olacağını söyleyen okullar oluyor. Denemek lazım. Yabancı öğrenci işleri genelde kısa süre sonra mesajınıza cevap verir, bu konularda özenlidirler. 



12. Polislik, askerlik, hukuk, tıp, öğretmenlik gibi "kritik" mesleklerde farklı prosedürler olabilir. İyi araştırmak, gerekirse ilgili bakanlığa mail ile ulaşmak iyi bir fikir olabilir. Bu noktada, her alanda olduğu gibi bolca soru sormanız ve bu soruları doğru yerlere sormanız en önemli tavsiyem olacak.



13. Hollandaca öğrenmek istiyorsanız, şu bloğa göz atabilirsiniz: www.flemenkceogreniyorum.blogspot.com. Ayrıca, Hollandaca radyolar dinlemek için www.nederland.fm adresini tavsiye ederim.

Şimdilik aklıma gelen sorular ve cevapları böyle. Bunun dışında daha önce Hollanda'ya dair yazdığım yazılar da işinize yarayabilir diye alt kısma iliştiriyorum. Bunlardan başka sosyal hayata dair diğer yazıları da etiketlerden bulabilirsiniz. Önce bir gaye, sonra doğru adımlar ile, dilerim hayal ve isteklerinizi gerçekleştirebilirsiniz. Hemen her şeyin kalbinde 'doğru zamanda, doğru kişiyle, doğru iletişim' yattığını anımsamanız dileğiyle. 

Hollanda Kültürü

Hollanda'da yaşamak ister misiniz?

Hollanda'da yaşayabilir misiniz?

Hollanda'da Mutfak Alışverişi

Bol başarılar...

*

Yorumlar

  1. Blog yazmayalı aylar oldu ama dönünce ilk baktıklarımdan güzel bloğun^^Ben fırsatım olsa bir dakika düşünmem herhalde bu ülke değişikliğini.Sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldin! :) Birkaç kez bakmıştım bloğuna ben de, kapattığını sanmıştım. Bebeğinin güzelce gelmesine çok mutlu oldum, pek tatlı Mert Bey :) Bekliyorum ben de yeni güzel anılarınızı okumayı...

      Sil
  2. Merhaba oncelikle cok detayli ve sempatik dille yazdiginiz yazilari okumak cok zevkli. Ben de amsterdama tasinma arifesindeyim. Ev tutacagin semti ve uygun okulu bulmak konusunda kafam cok karisik. tavsiyelriniz olursa yazarsaniz cok sevinirim.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba, teşekkür ederim sözlerinize. Lütfen melerenceblog@hotmail.com 'a mail yazabilir misiniz? "Uygun okulu bulmak" deyince siz konuyu bildiğiniz için öyle diyorsunuz ama ben ne okulu, ne oluyor, ne açıdan uygun, vesaire onları anlayamıyorum buradan. :) Ayrıntılı mail atabilirseniz önereceğim şeyleri iletirim ben de.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar