Sakız Adası'ndan ne alınır?

Merhaba,

Kısa süre önce Sakız Adası'nda geçirdiğim masalsı günleri yazmıştım şurada. Bugün ise adaya gidecek hemen herkesin merak edeceği bir soruya dair yazmak istiyorum, mavili beyazlı fotoğraflar ile elbet. Kalktınız gittiniz Sakız'a; peki ne almalı buralardan da o güzel ruhu evlerimize taşımalı? Ne almasak ayıp olur, neysiz olmaz, Sakız'ın geleneksel ürünleri nedir? Tüm cevaplar alt satırlarda. :) 


Bu arada yazının en alt kısmına hediyelik eşya dükkanlarında veya genel olarak Yunanistan seyahatiniz boyunca kullanabileceğiniz birkaç Yunanca tabir de ekliyorum. Zira pek seviniyorlar Yunanca konuşmaya çabalayanları görünce. :)


Sakız Adası'nın o güzel limanında birçok hediyelik eşya dükkanı bulunuyor, görmemek imkansız zaten. Adaya özellikle Türkler bolca gittiği için bazı dükkan camlarında Türkçe yazılar - hatta Türkçe bilen çalışanlar görüp duymanız da olası. Gelin bir bakalım şimdi neler almalı damla sakızı kokulu Sakız'dan...



1. Mavi-Beyaz Biblolar
Küçük boyutuna göre haddinden fazla mutluluk ve huzur veren, mavi-beyaz, şeker gibi Sakız Adası bibloları. Fiyatlar 2
3, 4 Euro civarı.



2. "ELMA" Damla Sakızı
Yıllar yıllar önce Sakız Adası'na giden biri demişti "Sakızın adına bile ELMA koymuşlar, onu bari bizden almayın." diye. Kendisi bilmiyordu tabii, ELMA'nın "Elliniki Mastixa"nın kısaltılmışı olduğunu; "Yunan Damla Sakızı" yani. Çeşitl aromalara sahip olan damla sakızlı ELMA cikletler, mutlaka ve mutlaka almanız gerekenler arasında diyebiliriz. Bu sakızları Yunanistan'daki birçok markette de bulmanız mümkündür ayrıca.


3. Sakız Adası Reçelleri
Burada reçeller pek ünlü. Çeşit çeşit aromalardan dilediğini seçebilirsiniz; bu arada Yunanca'da reçele "kaşık tatlısı" denir taneli olduğu için. Bazen enteresan reçeller bulmak da mümkün, Selanik'ten zeytin reçeli almıştım mesela. Bakmak lazım. :) 


4. Damla Sakızı Macunu
İşte bir "mutlaka" daha! Sakız Adası'nın belki de en en en ünlü ürünüdür bu. Kutuyu açar açmaz cennetsel bir damla sakızı kokusu yayılır etrafa; tadı yoğun ama pek güzeldir. Genel olarak ufak bir kaşıkla bir lokma yeniverir veya suyun içerisine bir tatlı kaşığı atılır, su öyle içilir. Misal, iş yerinde benim masamda duruyor şu alttaki yeşilli olandan (-ki en klasiği odur), açıp koklayıp mutlu olup kapatıyorum her gün birkaç kere. Huzur verici özelliği de var yani. :) Üstelik gördüğünüz gibi fiyatı 1.10 Euro gibi şahane bir fiyat; adamların bunca turisti kullanıp anlamsız fiyatlandırmalar yapmıyor olması da ayrı güzellik.


5. Kartpostallar ve Magnetler
Klasik ama pek etkili; Sakız'da geçireceğiniz güzel günleri hatırlamak için en iyi yol bu güzel kartpostal ve magnetler almak olacak.


6. Temizlenmiş Saf Damla Sakızı
Şu tam karşıda, poşette gördükleriniz, temizlenmiş taze damla sakızları. Sadece adıyla, varlığıyla bu kadar mutluluk veren başka bir armağan olur mu bilemedim. Mutlaka almalı derim.


7. Sakız Adası Uzosu
Ouzo, veya okunuşuyla "uzo", rakıya göre biraz daha tatlı olan ve 'daha hızlı çarptığı' söylenen meşhur Yunan içkisi. :) Sadece belirtmek lazım ki, Türkiye'de biraz daha "rakı masası" kavramı ağır, "içmeli" bir kavram. Ama Yunanlar uzoyu yemek yanında içilen kola gibi içiyor desek yeri. Bir aile oturup bir küçük uzo açar mesela, öyle "içtik yahu" demeden, keyfine keyfine hani. En ünlü Sakız Adası uzosu ise sağda gördüğünüz beyaz-kırmızı-lacivertli olan "Ouzo Xiou" ve genelde her mekanda masanıza gelecek olan bir diğer geleneksel marka ise "Ouzo Kazanisto"(yan tarafa fotoğrafını ekledim). Bu arada uzo fiyatları gerçekten pek uygun; gördüğünüz gibi küçükler 3,50 Euro gibi başlıyor, büyükler ise 8-9 Euro civarı. Pek de güzel bir hediye olur aynı zamanda. 


8. Ege Kokulu Tabak Çanak, Kupa Vb. Ürünler
Sakız'da bu tarz el boyaması görüntüsündeki (hepsi el işi mi bilemiyorum) tabaklar pek revaçta. Her biri de inanılmaz güzel bir "Egeli" enerjisi veriyor. Burada fiyatlar 50 Euro'lara çıkabiliyor, lakin değeceğine şüphe yok. Ayrıca olmazsa olmazımız Sakız Adalı kupalar da günlük hayatımızı güzelleştirecek hediyelik eşyalardan; pek şirin şeyler ve bol çeşit var.



9. Yunan Yemekleri Kitabı
Özellikle yemek yapmayı sevenlere, bence alınacak en güzel şeylerden biri. Birçok dükkanda - birçok dilde bulunuyor bu kitaplar. Genellikle bildiğiniz malzemelerle - bilmediğiniz tarzlarda yemekler yapmak ve bu "aşmış" keyif mutfağından yararlanmak isterseniz mutlaka tavsiye.


10. Sakız Adalı Ivır Zıvır
Ben günlük hayatımda çok mutlu oluyorum böyle şeyleri etrafımda görünce. Eğer siz de hem uygun fiyatlı, hem Sakız Adası kokan ürünler isterseniz, milyonlarca çeşit var desem yeri. Özellikle 'Yunanistanlı & Sakız Adalı' defterler, kalemler, çantalar, cüzdanlar ve daha nice niceleri, bence güzel 'mutlaka'lardan biri. Bu ıvır zıvır kategorisinde göreceğiniz çeşitliliğe şaşırıp seçmekte zorlanabilirsiniz, sadece onu söyleyeyim. :)



Sanırım bu 10 madde en olmazsa olmazlardan; lakin emin olun, her bir dükkanda damla sakızlı cilt ürünlerine kadar birbirinden farklı ürünler göreceksiniz. Artık seçme keyfi size kalıyor. :)

Ve en başında dediğim üzere, işinize yarayacağını düşündüğüm birkaç Yunanca kelime ile veda edelim. Önce Yunancasını, parantez içinde okunuşunu ve ardından Türkçesini göreceksiniz. Bol sevgiler; dilerim yolunuz en kısa zamanda Sakız'a düşer.

Yunanca Tabirler

Γεια σου (Ya su) : Selam sana! (tek bir kişiye söylerken)

Γεια σας (Ya sas) : Selam sizlere! (birçok kişiye söylerken veya kibarca konuşurken)

Ευχαριστώ. (Efharisto) : Teşekkür ederim.

Παρακαλώ. (Parakalo) : Rica ederim.

Μου αρέσει η Χίος. (Mu aresi i Hios) : Sakız Adası'nı çok sevdim.

Έρχομαι από την Τουρκία. (Erhome apo tin Turkia) : Türkiye'den geliyorum.

Πως είσαι; (Pos ise) : Nasılsın?

 Καλά. (Kala) : İyi!

*


Yorumlar

  1. Tüm hediyelikler çıkmış ortaya, seç seçebilirsen:)
    Ben genelde seyahatlerimde magnet, tabak, çanak, biblo türü şeylerden uzak duruyorum. Çoğu zaten Çin malı ve bana pek bir şey ifade etmiyor doğrusunu söylemem gerekirse. Ha çok özel, seramik atölyesinden ya da yapım yerini görüp falan görüp alırsam o olur işte. O zaman bir özelliği oluyor benim için. Bunun dışında yanımda hediyelik olarak ne alıyorum; Sakızlı kahve, sakız macunu, sakız hediyelik olarak hem kendime hem de dostlara getirdiklerim. Elbette içen arkadaşlar için Ouzo:) Bir de şu peynirlerinden mutlaka alıyorum, Mastela (böyle miydi yazılışı) nefis bir peynir. Keçi, koyun vs. çeşitleri var ve Hellim gibi yapınca süper lezzetli. Alışverişlerimi marketten alıyorum, çok daha ekonomik. Gittiğim yerlerden yemek kitabı mutlaka bakarım, artık adet haline geldi bende:)
    Arada böyle yine Yunanca öğrensek ne iyi olur, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özellikle bir atölye görsek de orada üretilenleri alsak şahane olurdu, daha 'ruhlu' olurdur. Gerçi hala etrafta oradan alınmış ıvır zıvırları görmek, özellikle magnet olayı beni mutlu etmeye devam ediyor. :) Mastelo peyniri de çok meşhur, pek iyi bir noktaya parmak bastık. :)) Misal bir tanıdığım sadece işte Parisli tabak, Sakız Adalı tabak vs. gibi o ayaklı tabaklardan alır ve vitrini dünyanın dört bir yanından gelen tabaklarla dolu. O zaman da daha bir anlam kazanıyor sanki... Market alışverişini özellikle Lacta gibi efsane Yunan çikolataları, halkın da tükettiği ürünler için mutlaka öneriyorum ben de, boşu boşuna turistik fiyat ödemekten kurtarıyor. Gerçi pek abartı fiyat arttırmıyorlar. Yunanistanlı yazılarda artık hep böyle kelimeli cümleli gideceğim pek sevdim :))

      Sil
  2. ekleme yapayım: pirgi köyüne gidiş yolunda çok fazla seramik atolyesi var oralardan da el yapımı seramik eşyalar alınabilir. zeytinyağı euro arttığı için türkiyeden çok pahalıya geliyor artık .. önceden toplu alım yapıyordum son gittiğimde almadım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süper, teşekkürler :) Belki toplu alım pek mümkün değil artık; ama bir şişe de olsa almadan dönmemeli derim. O aroma, tat bir başka. :)

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar