Hollanda'da yaşayabilir misiniz?

Bazen iş nedeniyle, bazen daha iyi ve önü açık bir gelecek umuduyla, bazen ise zorunluluktan düşüyor yolumuz yurt dışına. 

Anladım ki "istemek" yetmiyor, eksisi - artısı çok bu işin; göründüğü kadar kolay değil. Bu nedenle Hollanda'da yaşamak isteyenlere, kendilerine sormaları gereken birkaç başlık hazırladım; nefes her türlü alınır da, yaşayabilir misiniz Hollanda'da?


Değerli okur, ilk ve en önemli kural; Hollandaca öğrenmek. Eğer hayatınızın uzun bir dönemini burada geçirmeye, çalışmaya niyetliyseniz, bulunduğunuz ülkenin lisanını konuşmalısınız. Burada çoğu insan İngilizce'yi oldukça iyi konuşuyor; fakat İngilizce ile yaşamak, daima "turist kalmak" demek olacağı için, topluma ayak uydurma gayesiyle dili öğrenmeye zaman ayırmalısınız.

Hollanda tarihini, önemli günleri, olayları, gelenekleri öğrenin. Kendinizi toplumdan, kültürden dışlamayın ki toplum da sizi dışlamasın. 

Kibar olun. El kol hareketleri, ses tonu, laflar; "pek sıcak" insanlarız bizler. Fakat burada biraz daha nezaket ön planda, biraz daha mesafeliler daha doğrusu. Diğer yandan; bazen o bizim sıcaklığımızı da arayacaksınız, "bu kadar da değil artık" diyeceksiniz ara ara. Değer yargıları farklı olan bir topluma geliyorsunuz, bunu daima aklınızda tutun derim.

Kabul etmeniz gereken Hollanda gerçeklerinden biri de yağmur. Şunu söyleyeyim ama, buraya yağmur çok yakışıyor. Bilmiyorum, gerçekten çok "güzel" yağıyor. İstanbul gibi iki damla ile çileye dönüşmüyor hayat; ortalık sessiz, yağmuru duymak, dinlemek mümkün daima... Fakat bazen kapalı bir havada sürekli yağmur yağıyor gün içinde, bunu baştan kabul etmeli, mümkünse keyif almalısınız. Lakin özellikle kış aylarında üzerine tencere kapağı kapatılmış gibi gri bir hava hakim oluyor, sabah saatlerinde dahi ışık açmak zorunda kalıyorsunuz. Etraf da tenha olduğu için ufak şehirlerde, baya fenalık bastığı da oluyor zaman zaman. Biraz sizin nasıl baktığınıza bağlı kısacası.

Diğer bir gerçek ise yine hava ile ilgili; Hollanda'nın havası çok dengesiz. Siz yine bu durumu keyfe dönüştürebilirsiniz tabii; fakat bir yerden sonra sinir bozuyor. :) Şöyle ki, önce deli gibi bir yağmur yağıyor, sonra güneş parlıyor, ardından dolu başlıyor. Tüm bunlar aynı bir saat içinde oluyor bazen, burada insanlar ne giyip çıkacağını bilemiyor bazen; şu an güneş olabilir, az sonra yağmur bastırabilir, dolu tanelerinden kafanız acıyabilir, hazırlıklı olmak şart.

Hollanda'da yaşayacaksanız bisiklet sürmeniz neredeyse şart. Burada bisiklet bir kültür, çoğu insanın birden fazla bisikleti var. Toplumu taşıma pahalı olduğu için, market alışverişlerinizde, ulaşımda bisiklet kullanmak bir hayat tarzı burada. Bisiklet yolları hemen her yerde ve neredeyse otomobil kullanmak gibi ciddi bir iş. Trafik oluyor bisiklet yolunda misal, uymanız öğrenmeniz gereken kuralları var vesaire. Ve evet toplu taşıma gerçekten pahalı, 1 saatlik bir yol ile Amsterdam'a gitmek 13 Euro civarı ki, neredeyse 40 lira yapar.

Hayat bir nebze daha pahalı. Elbette burada bir iş bulduğunuzda, aldığınız maaş da Hollanda ayarında olacak; fakat yine de 3 paprikaya 2,5 Euro vermeye gönlünüz razı olmayabilir. Sebzelerin çoğu dış ülkelerden alınıyor, bu nedenle fiyatlar daha yüksek ve kabak, salatalık gibi çoğu sebze tek tek satılıyor.

Genelde yeşil biber bulamıyorsunuz. Marketlerde satılan klasik biber çeşitleri dolmalık paprikalar ve kırmızı biberler. Çarliston dediğimiz arkadaşları Türk marketlerinden bulabilirsiniz ancak. Bunun gibi bazı alışkın olduğumuz besinler burada zor bulunuyor, ayrıca buradaki sucuk-sosis arası "şeyin" bizim alışkın olduğumuz sucuk ile alakası yok, daha yumuşak etli, sıkıştırılmış bir şey; tatları kötü değil, bu nedenle alışabilir veya Türk marketlerini tercih edebilirsiniz.

Hollanda, Türkiye'nin aksine çok çeşitli toplulukların yaşadığı bir ülke. Marketler için "uluslararası" demek doğru olur; Türk, Yunan, Endonezya, Uzak Doğu ve daha birçok mutfaktan besinler bulmak mümkün.

Burası "düzgün" bir ülke, siz de her konuda "düzgün" olmaya hazır olun. Elbette istisnai olarak yanlış giden durumlar olabilir; fakat burada işlerin "tıkırında yürümesi" bir kültür olmuş desek yeri. Örneğin, iş hayatında bir sunum yapacaksınız, adınız gibi biliyor olun o sunumu. Burada insanlar işlerini temiz yapıyor, hafiften alışkın olduğumuz "Aman aabi hallederiz!" durumu burada işe yaramayacaktır, sektör daha acımasız. Toplumun sistemine ayak uydurmak sizin için de bir artı olur; çünkü her şeyi temiz temiz yapmak, yaşadığınız ülkeye duyduğunuz güveni de arttırıyor, zira aynı temizliği ve dakikliği devlet işlerinizde görmek de mümkün. Tekrar edelim, istisnai durumlar dışında.

Hollanda, ne kadar ekmek, o kadar köfte ülkesi. Çalıştığınızın karşılığını alırsınız, çalışmazsanız burada uzun süre barınamazsınız. Kültürünüzü değiştirin demiyor kimse, yalnızca sisteme ayak uydurmak hem Hollanda için, hem de sizin için artı olacaktır.

Hollanda'da yaşayacaksanız, Türklere karşı var olan önyargılara hazır olmalısınız. Bu zamana dek bana kimse direkt bir söylemde bulunmadı; fakat buradaki Türkler ve Marokkolular "bir halk" gibi görülüyor ve çeşitli suçlara karışmaları ile ünlüler. Ayrıca burada yaşayan çoğu Türk kadınlarının, Türkiye'de görmediğimiz farklı bir giyim tarzı var diyebilirim, bu nedenle aslında bir nevi kendinizi kanıtlama sürecine de hazır olmalısınız.

Dakik ve direkt olun. Hollandalıların en çok söylediği şeylerden biri: "Biz direktiz! Amacımız seni kırmak değil, işini doğru yapmanı sağlamak ve açık konuşmak." Bu nedenle siz de kaba olmadan "direkt" olmaya başlayabilirsiniz, size yanlışınız pat diye söylendiğinde de kırılmamayı öğreniniz. Bir Hollandalı arkadaşım şöyle diyordu: "Hayır." demek istiyorsan neden "Belki." diyorsun, hayır de!" Ayrıca insanlardan toplu taşımaya, burada 12:37 dendiyse, 12:37'de söylenen olur. Dakik olmak ve işleri tıkırında yapmak kazanılması gereken bir diğer özellik. Lakin diğer yandan bazen bu direkt olma konusunda baya öküz de olabiliyorlar. Bazen iyi bazen kötü kısacası.

Yol üstündeki yemyeşil bir parkta kuğular, ördekler; ağaçlarda sincaplar görmeye hazır olun. Rahatlamak ve doğanın içinde kaybolmak için Hollanda harika bir ülke. Ayrıca Hollanda'da bir hayvanı kasten öldürmek, neredeyse insan öldürmek gibi bir ceza almanız demek; canlıların haklarına saygılı olmak şart. Öyle ki, Hollanda'da hemen herkesin evcil hayvanı var ve çoğu insan kedi-köpeklerine "çocukları" gibi davranır.




Bunun dışında bariz farklı ve müthiş tattaki süt ürünleri, doğa harikaları, kuş sesleri, marketlerindeki yıkanmış-kesilmiş pratik sebze paketleri, taze besinleri ile Hollanda, yaşamaya değer bir ülke. 

Tüm güzellikler bir yana, geride bıraktığınız sevdiklerinizi özlemek ve belki senede bir kez görmek de en zor yanları. 

Ayrıca belirtmekte fayda var, Türkiye'deyken yanından geçmediğim bazı "geleneksel" ürünleri burada bulunca garip bir mutluluk duyuyorum. Geçenlerde Türk marketinden bizim sucuklardan bulunca, evde diğer Türk kıza "Koklasana bak bak hakiki işte arkadaaş!" dediğimi farkettim. Ayrıca cümlelerimin çoğu "Biz, Ben Türkiye'deyken, Bizim köyde, Türkler..." gibi söz öbekleriyle doldu. 

Yani hiç aidiyet duygusu taşımayan bir insan da olsanız, misal Artvinliyseniz, kendinizi "Artvinliler Gecesi" falan gibi etkinliklere koşarak giderken bulabilirsiniz. Bırakalım "cool'luğu", insan tanıdık şeyler görüp hissetmeyi özlüyor; yaşayan bilir. Bu tarz yan etkiler mümkün kısacası, ama değer mi? Bana kalırsa evet. Sorsanız Türkiye'ye dönmek ister miyim? Hayır. 

İstanbul'dan sonra sokaklarda korkmadan yürümek, insanların size televizyon izler gibi bakmaması, "elin devletine" anlamsız bir güven duymak, insani değerlere güvenmek ve en önemlilerinden biri olan eğitim sisteminin düzgünlüğü, burada kalmaya, burada gözünüz arkada kalmadan çocuk yetiştirmeye yeterli nedenler.

Lakin alışmak zor şey. Her şey farklı, her şey öğrenilmeyi bekliyor, entegre olmanız gerekiyor, bir sürü şey gerekiyor kısacası. Farklı hissedecekseniz, bazen ufak hissedeceksiniz, bir düşüp bir kalkacaksınız psikolojik olarak. Bazı anlarda toplumun ahlaki değerleri sizi bunaltacak; bu sadece. Ve artıları kadar eksileri var kısacası, farkında olmak lazım.


  • Göçmenlik konuları için www.ind.nl sitesini iyice okuyunuz.

Melis

Yorumlar

  1. Merhaba Melis Hanım,

    Oradaki Türk bankalarında çalışmaya dair (çalışma saatleri, ilişkiler, yaklaşım, maaş, vb.) bilgi ve görüşlerinizi paylaşabilir misiniz acaba?

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba,

    Bankacılık benim alanım olmadığı için bu kadar spesifik bilgiye sahip değilim; fakat daha önceden, Amsterdam'daki bir Türk bankasından bir kişiyle sohbet etmiştim, dediği en önemli şey artık talebin arttığını ve mümkünse finans alanında yüksek lisans yapımanın kişiyi öne çıkaracağını söylemişti. Ama tabii ki, bankada hangi pozisyondan bahsettiğimiz, tecrübe, özgeçmiş, çok şeye bağlı malum. Bence Linkedin üzerinden burada çalışan kişilere ulaşarak bizzat bilgi almak daha doğru bir seçenek olur, zaten Avrupa'da bu tarz sektörler devamlı Linkedin üzerinden iletişim kuruyor.

    Dilerim istediğiniz gibi olur her şey...

    YanıtlaSil
  3. Merhaba. Ben henuz 11. sinifta olan bir lise ogrencisiyim ve kucuklugumden beri hollanda hayalim. Size uc sorum olucak oncelikle sizin mesleginiz nedir turkiyede mi okudunuz oyleyse nasil hollanda calisiyorsunuz digeri acaba turkiyede okunan hukugun hollandada gecerliligi hakkinda bilginiz var mi? Kusura bakmayin cok direkt sordum :) tesekkurler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba :) Öncelikle böyle hayallerinizin olması çok güzel, bugün yaşadıklarımın çoğunu lisede hayal ederek bir yol çizmiştim ben de. İsterseniz melerence@hotmail.com 'a bir mail atın ve oradan uzun uzun yazayım size. Dilerim tüm hayallerinizi yaşarsınız yakın gelecekte.

      Sil
  4. Düzenli olarak her yaz gidip geliyorum ve bana göre dünyanın en yaşanılası yeridir Hollanda. Bugün gidip net olarak düzen kurabileceğim bir ortam oluşsun, saniye düşünmem. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katılmamak elde değil...

      Sil
    2. Size nasil ulasabilirim

      Sil
    3. melerence@hotmail.com adresine mail atabilirsiniz Murat Bey.

      Sil
  5. verdıgınız bılgıer ıcın tesekkurler mart ayında orda olacagım orda kuaförluk meslegı ne durumda göruslerınızı yazarsanız sevınırım kolay gelsın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Rica ederim, elimden geldiğince... Kuaförlük ile ilgili, bundan önceki profiliniz ve gideceğiniz şehir elbette önemli. Fakat hemen hemen tüm şehirlerde Türk kuaförleri var ve bence çok daha başarılılar. Bu kişilerle iletişime geçebilirsiniz, Türk kuaförlerinde iş bulma imkanı olabilir. Elbette yine de size Hollandaca öğrenmeyi tavsiye ediyorum. İyi şanslar...

      http://flemenkceogreniyorum.blogspot.com.tr/

      Sil
  6. İYİ GÜNLER KOLAY GELSİN. Ç.KALE DE İKAMET EDİYORUM.YAKLAŞIK 7 SENEDİR Ç.KALE BELEDİYESİNDE BÜRO ELEMANI(AKILLI/KARTLI) SU SAYAÇLARI BİRİMİNDEYİM ÇALIŞIYORUM. 2 YILLIK OTOMOTİV MENZUNUYUM. ÖZEL SERVİSLERDE BİR SÜRE ÇALIŞMIŞLIĞIM VAR. ABLAM VE EŞİ UZUN SÜREDİR HOLLANDA' DA ÇALIŞIYOR. EŞİ ALMAN ASILLI ABLAMINDA İNGİLİZ VATANDAŞLIĞI VAR. HOLLANDA DA ÇALIŞMAK İSTİYORUM. NE GİBİ BİR YOL İZLEMEM GEREKİR. TEŞEKKÜRLER..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, size zahmet melerence@hotmail.com adresine mail yazabilir misiniz? Bildiklerimi aktarayım size.

      Sil
    2. Melis hanım size mail attım bu konuyla ilgili eğer bana dönerseniz çok mutlu olurum ismim bedirhan akyğz

      Sil
  7. merhaba ben sertaç antalya ...kemerde turizimle ugraşmaktayım ama artık bana bişeyler katmadıgını düşünüyorum kız arkadaşım hollandalı ve ben geçen yıllarda 2 defa hollandada bulundum bana göre hollanda şartlarına uyum saglayacagımı düşünüyorum kız arkadaşımın saglam işi ve kendine ait evi bulunmakta ben nasıl bir yol izlemeliyim nasıl bana yardımcı olabilirsiniz cevap yasarsanız sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, esasen bunu kız arkadaşınıza sorsanız size daha çok yardımcı olabilir ama melerence@hotmail.com adresine mail yazarsanız önerilerimi aktarabilirim.

      Sil
  8. Öncelikle yazınız için teşekkür ederim, ben bu yıl 11. Sınıfa geçtim. Eğitim sistemi yüzünden daha yeni alan seçebildik. Ben sözelciyim(kısmen dilci). Merak ettiğim nokta Hollanda'ya kalıcı olarak gelmek için ne gibi mesleklerle uğraşmak lazım? Üniversiteyi Hollanda'da okumak mı yoksa Türkiye de okuyup gelmek mi daha kolay olur? Hollandaca, Almanca kadar zor mudur? Orada bir kişinin LGBTİ olduğunu gizlemesi gerekmiyor mu? Gerekiyorsa yada gerekmiyorsa ne derece(Sonuçta Türkiyede LGBTİ haklarını korumak bile ölüm riski taşıyor, lgbti değilim ancak bu önyargıyı cidden anlamıyorum)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle sorularınıza cevap olarak bugüne dek hayatı anladığım kadarıyla, kişisel görüşlerimi sunacağımı belirteyim. Hollanda'da şu an IT sektörü bir numara gibi duruyor, Türkiye'den iş teklifi alıp giden çok kişi tanıdım bu alanda. Bunun dışında, ben iletişimci - sözelim, benim alanımda marketing benzeri alanlar yararlı görünüyor. Fakat her ne kadar birçok uluslararası firma olsa da, bu "iletişim" olduğu için Hollandaca bilmek artı değer katacaktır. İmkan olursa elbette Hollanda'da okumak büyük şans olur kalmak için. Almanca'yı da Hollandaca'yı da tanıyan biri olarak, bence Hollandaca çok zor bir dil değil. Tabii birçok etkene bağlı bu "zorluk" mevzusu. Sadece ayrılan fiilleri, devrik yapısıyla biraz farklı bir sistemi var, sürekli & dikkatli bir çalışmayla kısa sürede toparlanabileceğine inanıyorum. LGBTİ konusunda, genel olarak kişinin kişisel bir sorunu yoksa bu tarz tercihler saklanmıyor veya Hollandalılar buna tepki göstermiyor. Elbette sivri insanlar çıkabilir ama Türkiye'ye kıyasla, insanlar "sizin ne olup olmadığınızla" pek ilgilenmiyor, "vahşilik" göstermiyor. Benim üniversitem kısmen tutucu bir Hristiyan üniversitesiydi fakat buradaki bir profesör bile en fazla "Bana doğru gelmiyor ama herkes istediğini yapar." demişti sakince. Kimse kızmasın ama Türkiye'ye kıyasla toplumsal-sosyal alanda gerçekten "medeniyet hissi" var Hollanda sokaklarında, istisnalar dışarıda kalsın diyelim. Sanırım söyleyeceklerim bunlar, başarılar dilerim.

      Sil
  9. Mrb Melis hanım ben 37 yaşında Grafik Tasarımla uğraşan biriyim. Ama 7 yaşında ki oğlumun geleceği ile ilgili ciddi anlamda kaygılarım var, yani yurtdışında okuması gerektiğini düşünüyorum. Bundan dolayıda eşimle karar verdik ve yurdışına gidebilmenin yöntemlerini arıyorum. Eğer senin kıymetli vaktini almayacaksa bu konuda beni bir nebze de olsa aydınlatabilirmisin. Şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Veli Bey,

      Ne demek, elimden geldiğince tavsiyelerde bulunmaya gayret ederim. Zira endişenizi anlıyorum. Sizden ricam melerence@hotmail.com adresine mail atabilir misiniz? Böylece size daha uzunca yazabilirim.

      İyi şanslar dilerim.

      Sil
    2. Aslında özelden yazmak yerine buradan yazsanız ne iyi olurdu. Bende tamamen aynı durumda bir babayım. Cevabınızı merak ediyorum doğrusu. Genel yazarsanız hep beraber faydalanirdik.

      Sil
  10. Merhaba Melis Hanım; Size bir mail yollamıştım. Maili okuyup bilginiz varsa cevaplarsanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Cengizhan Bey, kusura bakmayın son günlerde maillere dönemedim.
      Bugün cevaplayacağım.

      Sil
  11. Merhaba melis hanim benim eskiden beri hollanda hayalim var. Asansor teknisyeniyim yani lise mezunu suan kurumsal bir alman firmasinda çalisiyorum sizce hollandada is bulabilirmiyim dil konusunda egitim almayi dusunurum

    YanıtlaSil
  12. Merhaba, Maastricht'te bir firmada production engineering pozisyonu için görüşüyorum. Bu şehirde yaşam koşulları ve ortalama gelir düzeyi hakkında bilgi verebilir misiniz ? Özellikle kira,yiyecek alışveriş ile alınanacak maaş miktarını karşılaştırabilirseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Serdar Bey, Maastricht Hollanda'nın güney ucunda olduğu için kültürel olarak çok hareketli, güzel bir şehir. Sorunuza en ayrıntılı cevap için şu yazımı okuyun lütfen: http://melerence.blogspot.com.tr/2015/07/hollandada-yasamak-ister-misin.html

      Sil
  13. merhabalar..önümüzdeki sene evlenip Haarleme yerleşmeyi düşünüyorum.burdaki yaptığım meslek orada işe yarayacağını sanmıyorum..ama akraba eş dost iş sorununun olmayacağını söylüyorlar..ingilizcem yeterince var fakat hollandaca olmasının şart oldugunu söylediler..sizce iş bulma konusunda sıkıntı yaşarmıyım..şimdiden dili öğrenmeye başladım seneye kadar en azından temel konusmayı ve anlamayı çözerim diye düşünüyorum..Haarlem şehri hakkında ve hollandada iş bulma hakkında bildiklerinizi yazarmısınız..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle şu yazıyı da okuyun lütfen: http://melerence.blogspot.com.tr/2015/07/hollandada-yasamak-ister-misin.html

      Haarlem, Amsterdam'a çok yakın bir şehir. Bu da iş imkanını arttırabilir. Profiliniz hakkında hiçbir bilgi vermediğiniz için bir şey demek zor; ama fabrika gibi yerlerde çalışırsanız Hollandaca bilmeden de yaparsınız. Ben gelecek düşünüyorum, ilerlemek istiyorum derseniz İngilizce ve Hollandaca'nızı iyileştirmenizi öneririm. Bir yılda büyük ilerleme kaydeder, oraya gidince de çok hızlı toparlarsınız dili, yeter ki her gün mutlaka çalışın ve ciddiye alın, bol bol radyo dinleyin Hollandaca. Akrabalarınız da iş için yardım edebilir ama, orada yaşayacağınız için dili her halükarda öğrenmeye bakın derim.

      Sil
  14. Merhaba Melis Hanım, İzmirden selamlar,Hollanda hakkında yazılarınızı ilgiyle takip etmekteyim Biyoloji mezunları için iş imkanları konusunda bilgi verirseniz çok memnun olurum, bir de almanca bilen birisi için hollanda dilini öğrenme kolaylığı zorluğunu merak ediyorum,
    İyi çalışmalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,

      Biyoloji alanına yakın değilim, çalışma alanlarını iyi bilmiyorum haliyle. Aklıma üniversiteler, laboratuvarlar geliyor. İngilizce ile çalışan yerler varsa bunları internetten bulup, iletişime geçebilirsiniz. Profilinize de bağlı yani, daha önce neler yaptınız - nerede okudunuz vesaire. Bir şey demek zor bu bilgilerle. Almanca bilen biri için Hollandaca öğrenmek çok daha kolay, çok benzer yapıdalar. Ayrıca alanınızın dışında da olsa Almanca ile iş bulmak da olası, ana dil düzeyindeyse şayet.

      İyi şanslar, selamlar.

      Sil
    2. İlginize çok teşekkürler, daha önce hiç yurtdışı tecrübem olmadı, bir dönem erasmus düşündüm (ege üni. mezunuyum ki bizim okul erasmusla çok kişi göndermekte) bir türlü kısmet olmadı, iş tecrübemde stajlar ile sınırlı, yurtdışında tecrübe önem derecesi yüksektir diye düşünüyorum. Yani maksadım bilime değer verilen bir ülkeye yerleşebilmek, bunun için çabalıyorum diyebilirim Araştırmalarım da devam ediyor :) araştırırken sizin blogunuza rastladım ve keyifle takip ediyorum, elinize sağlık, iyi çalışmalar dilerim...

      Sil
    3. Doğrusu Türkiye firmalarını tanımadıkları için tecrübe kritik önem oynamıyor ama mevzu "işi biliyor olmanız" oluyor daha çok. Yoksa A hastanesinde, B laboratuvarında çalışmışsınız, pek anlayamıyorlar iyi midir. Gerçi biyoloji - fen bilimlerinde daha farklı olabilir tabii, alanım olmadığı için pek bilemiyorum. Oradaki insanlarla, meslektaşlarınızla, laboratuvar ve üniversitelerle iletişime geçmek, bilgi almak çok önemli bence; nereden ne çıkacağı belli olmuyor. :)

      Sil
  15. dil okullariyla ilgili bi bilginiz var mi? kayit tarihleri falan. ben internetten baktim ama pek bisey bulamadim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dil okulları derken,hangi ülke - hangi şehir - özel - belediye, bilemiyorum. Tarih bilgisine sahip değilim; fakat özel kurs mu - belediye mi bakıyorsunuz, ona göre ulaşmanız daha kolay olacaktır sitelerinden veya telefonla.

      Sil
  16. Merhaba melis hanim benim babam halen orada yasamakta fakat biz gorusmuyoruz bende oraya yerlesmeyi dunuyorum petshop sektoru ne durumda orada kendi meslegimi yapmak isterim tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bizzat bilmiyorum bu sektörü ama Hollanda'da hayvanlar ile arası pek iyi insanların, kedi köpek bakan kişi sayısı zaten çok. Bu açıdan şansını olabilir ama Hollandaca konuşmanız gerekir diye düşünüyorum. Şehre de bağlı ama, genel olarak bunları söyleyebilirim.

      Sil
  17. Merhaba, ben maliye mezunuyum ancak hollanda da yasamak ve spor salonu acmak istiyorum. Orda durumlar nedir ? Bu is gercekten orda tutar mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bu piyasa için bilgim yok. Spor seven insanlar ama gymler ne durumda bilmiyorum. Size tavsiyem Facebook'tan bir expat sayfasına aynı mesajı yazıp nabız yoklamanız olur. İyi şanslar.

      Sil
  18. merhaba ben bir kurumda kadrolu memurum işletme nezunuyum nişanlımın akrabaları hollanda da biz de evlenince orda yaşamaya karar verdik ancak benim buradaki diplomamın hollandada denkliği nedir bu konu hakkında nerelerden bilgi almam gerek bu konu hakkında bana yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sizin sektörünüze dair bir bilgim yok. Bence Facebook üzerinden yerli - yabancı expat gruplarına yazıp aynı sektörden kimselerle iletişime geçmeye gayret edin. Zaten okulunuz-diplomanız hakkında bir bilgi vermediğiniz için denklik konusunda bir şey söylemek imkansız oluyor. En iyisi kendi sektörünüzden birilerine ulaşın veya orada yaşayan tanıdıklarınızın soruşturmasını rica edin derim. İyi şanslar

      Sil
  19. Hollanda'da üniversite bitiren bir kişi için ne gibi iş olanakları vardır ve çalışabilirler mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hollanda'da mı Türkiye'de mi diyorsunuz? Hangi üniversiteyi, ne bölümü bitiren birinden bahsediyorsunuz? Hangi sektörü ele alarak bunu soruyorsunuz? Çalışabilirler elbette fakat nasıl bir CV'ye sahip biri için konuşuyorsunuz? Cevap vermek çok zor sorunuza.

      Sil
  20. merhaba..ben amsterdam hollanda dogumluyum..yaklaşık 7 8 aylıkken tr kesın dönüş yapmışız.sonrasında birdaha hiç gidemedim şimdi 33 yasındayım...anne ve babam rahmetli oldu bir oglum var 4 yasında.oglumun ve kendı gelecegım yurt dışına yerleşmeyi düşünüyrum.13 yıllık güzellik uzmanlıgı belgelerım var iş yerim var..şu anda ilk etapta nerden başlamalıyım?dil en büyük sorun tanıdık yok bir yol gösterirsenız çok sevinirim...çiğdem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle Hollanda vatandaşı olup olmamanız çok şey değiştirir. Alanınıza ve haklarınıza hakim değilim, size tavsiyem internet üzerinden Hollanda'da hizmet veren Türk avukatlara ulaşıp mail atmanız. Böylece orada doğdunuz için ne gibi bir hak sağlanabilir, sağlanabilir mi, daha doğru bilgi alabilirsiniz kendilerinden. Bunun dışında Facebook gibi alanlarda Hollanda'da yaşayan Türklerin sayfalarına durumunuzu anlatıp fikir alabilirsiniz, iş kurmaya dair vesaire. Profesyonel iş ağı olan Linkedin'e üye değilseniz üye olup aktif kullanmanızı, yeni insanlar ile iletişime geçmenizi öneririm. İngilizce'niz varsa yardımcı olabilir ama zamanla Hollandaca da öğreniliyor genel anlamda.

      Sil
  21. merhaba size mail attım bakarmısınız ?

    YanıtlaSil
  22. Merabalar ben direkt konuya giriyorum:-)... ben lise mezunuyum ne iş olsa yaparım benim için önemli olan paranın miktarı sadece ondan sonra her ortama ayak uydururum ve hep hayalim olan şeyde insanların birbirine saygılı olduğu bir ülkede yaşamak sanırım hollanda bu iş için biçilmiş kaftan ... oraya nasıl gidebilirim beni kabul ederlermi vize varmı kaçak mi gitmeliyim ve en önemlisi de ne iş yapabilir ortalama ne kadar kazanirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazının en altında tavsiyeler yazısının linki var, önce orayı okursanız sorularınızın hepsine cevap bulacaksınız. "Kaçak mı gitmeliyim?" sorusuna ne cevap verilir ki? Sizi tanımadan ne iş yapabileceğinize de bir cevap vermek mümkün değil. Size önerim önce yazıların hepsini okuyun ve kendinizi belli bir alanda geliştirip dil öğrenin. Kolay gelsin.

      Sil
  23. Merhabalar,google gezinirken karşıma çıktınız.Öncelikşe şunu belirteyim,daha önce yaptığım iş ile mesleğim ile ilgili 4-5 kez geldim Hollanda'ya. Bir çok akrabam kuzenlerim vs.Hollanda'nın çeşitli şehirlerinde yaşıyorlar. Kalıcı Makyaj Uzmanıyım ve işimle ilgili çok gelince,Hollanda da Türklerin işlettiği bir kaç güzellik merkezinden teklif geldi ve benim orada yaşamamı ve bu işimle ilgili çok iyi paralar kazanacağımı belirttiler(zaten Türkiyedede kazanıyorum) uzun lafın kısası, benim yaptığım iş kolu ile ve çevremin avantajını da kullanarak tamamen orada yaşadığımda çok mu zorlanırım? Görüşlerinizi merak etmekteyim, ayrıca Türkiyeyi çok özlüyormu oradakilerin geneli? Pişmanlık duyarmıyım? Fikirlerinizi öğrenmek isterim, sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, her şeyden once pişmanlık duyar mısınız, tamamen sizin beklentilerinize ve kişiliğinize bağlı. Belli ki işinizde başarılısınız, bu sektör de bildiğim kadarıyla revaçta olan bir sektör. Açıkçası dediğim gibi oraya adapte olursanız, buna niyetiniz olursa, "gurbetten" ziyade "yeni evim" gözüyle bakarsanız, kültürü - dili öğrenmeye niyetiniz olursa, kendi kimliğinizi eritmeden gayet güzel yaşayabilirsiniz. Ülkede Türk & Türk marketi ve restoranları sayısı fazla, o yüzden çok "acı çekmiyor" insan. Misal bir Portekiz'e gitseniz direkt o kültüre kalıyorsunuz - Türk marketi ya yok ya başka şehirde vesaire; Hollanda o süreçte daha yardımcı, bize tanıdık gelecek çok şey var. Lakin elbette beklenmedik şekilde özlem çekiyor insan, bu size ve bağlarınızın kuvvetliliğine de bağlı tabii. Genellersek bunları söyleyebilirim kısaca. Ama en önemlisi adapte olmaya, keyfini çıkarmaya, çok ve kaliteli çalışmaya niyetinizin olması. Başarılar dilerim...

      Sil
  24. 17 yaşındayım lise okuyorum lütfen cevaplayın bu konuda sizin tecrübelerinizden faydalanmak beni çok mutlu eder :)

    YanıtlaSil
  25. Bende yorum lara bakarak bir dipnot eklemem gerekir ise iyi dusunun derim hollanda da yasama sebeplerinizi iyi belir leyin derim.Turkiyede olan avrupa algisi tv lerden ve gelen gurbet cilerden hafizalara yerlestiriliyor hic bir seyin gorundugu gibi olmadigini belirtmek isterim...selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, yorumunuza çok teşekkür ederim. Kesinlikle katılıyorum. Bu yazıyı da bu açıdan güncelleyeceğim yakında. Her zaman söylüyorum, göründüğü kadar "cool" değil buralarda yaşamak. Her şeyin bir bedeli oluyor ve o bedelleri de göz önünde bulundurmak gerek.

      Sil
  26. Melis hanım merhabalar, mail attım size geri dönüş yapabilirseniz çok memnun olurum.

    YanıtlaSil
  27. Merhabalar öncelikle sorumu cevaplarsanız müteşekkir olurum. Bu soruyu tanıdıklarım kadar tanımadığım. Avrupa da yaşayan yabancılara da sormakta beis görmüyorum sonuçta bir yabancının bize bakış açısı çok daha net olacaktır. Evlenmeyi düşünüyorum 35 yaşındayım. Evleceğim kişide benimle yaşıt Türk asıllı Hollandalı. orada doğdu büyüdü okudu ve çalışıyor. Şahsen ülkedeki bazı şeylerden memnun olmasam da hayat şartlarım burada iyi. oraya gitsem mesleğimi yapabilirmiyim diye düşünüyorum. lisanı öğrenebilsem de hemen olmayacaktır. felemenkçe kolay bir dil yapısına sahip değil. Merak ediyorum? Sizce Hollanda da büyümüş birinin Türkiye ye adapte olması çok mu zor olur? Son derece bilgilendirici bir blog olmuş kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, teşekkür ederim öncelikle. Şimdi sorularınız bazıları çok göreceli. Flemenkçe kendine işkence etmeyip gerçekten seven, her bir gün peşinden koşup emek gösteren insan için bence zor değil. İngilizce bilen biri için bana kalırsa daha kolay öğrenilir, benim bünyemde öyle en azından. Yoğun programlı bir kursa gidip çaba gösterirseniz 1-2 yıl içinde hatrı sayılır bir noktaya gelirsiniz, ama dediğim gibi size de bağlı bu. Hollandalı Türklerin bir çoğu memleket hasreti çekmeleriyle ünlü, karakterine göre değişir yine, kimi çok kolay adapte olup eksileri görmezden gelir, kimi kafayı yer keşmekeşte, ikisi de olabilir. Ha derseniz ki sosyal yaşam ve işleyiş çok mu farklı, kesinlikle çok farklı. Ayrıca sadece blog aracılığıyla bile Hollanda'ya taşınmak isteyen yüzlerce insanla konuşuyorum ara ara, bu açıdan bakınca siz "şanslısınız". Ama dediğim gibi göreceli, umarım az da olsa yardımcı olmuştur bunlar düşüncelerinize.

      Sil
    2. Cevaplarınız için çok teşekkür ederim. Esenlikle kalın.

      Sil
  28. Merhaba ben 21 yasinda universite okuyan bir ogrenciyim ve bilgisayar programciligi okuyorum mezun oldugumda yazilimci olucam hayalim amsterdam da yasamak, bir kere gittim ve duzenine sessizligine asik oldum , yazilim sektorunde turkiyeden gelecek biri icin is bulma sansim nedir acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar, görüp duyduğum kadarıyla bu sektörde başarılı olanların şansı var. Tabii kişiye bağlı ama tecrübeli adayların şansı daha da yüksek bence.

      Sil
  29. Hollanda! En güzel ve en korkutucu hayalim bir kaç senedir. Eşimle birlikte yerleşmek istiyoruz ama eşimin İngilizce seviyesi çok iyi olmadığı için erteleyip duruyoruz. İş bulmak bizim için çok kolay olur oysa ki orada. Yani öyle olduğunu düşünüyoruz biz. Umarım yakın zamanda Hollanda'ya yerleşme konusunda kesin bir karar veririz de ben de artık hayal kurmalı mıyım yoksa o hayallerden vazgeçmeli miyim aşamasını atlatırım.

    YanıtlaSil
  30. Merhabalar Melis Hanım , İsmim Nurcan... Size biraz önce mail adresinizi buradan görüp bir mail attım. Yardımcı olursanız çok memnun olurum. Temmuz ayında tatilde Hollandaya gittim ve çok memnun kaldım amsterdam ve zaanse schans köyüne bayıldım diyebilirim. Orada iş imkanları ile sorularımı içeren detaylar mailimde.

    YanıtlaSil
  31. bende mail attım ismim semih :) teşekkürler

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar