Yunanistan'da Türklere Bakış

Son zamanlarda aldığım "Yunanistan'da Yunanlar Türklere nasıl davranıyor? Korkmam gerekir mi?" ve benzeri sorular artınca, bununla ilgili ufak bir yazı hazırlamak istedim. Bu yazı benim görüşlerimi, deneyimlerimi ve düşüncelerimi içerecek...

Öncelikle en baştan cevap vereyim, genel olarak hayır. 

"Genel olarak" diyorum, çünkü % 100 oran vermek gerçek dışı olur. Bugüne dek defalarca Yunanistan'a gittim, yeni insanlar tanıdım, genç - yaşlı insanlarla, satıcılarla, garsonlarla sohbet ettim ve bu sonucu tüm bunlardan güç alarak yazıyorum. Bugüne dek bir defa bile negatif bir hareketle karşılaşmadım Yunanistan'da.

Aksine... Ne zaman Türkiye'den geldiğimi söylesem, adeta "ünlüymüşüm gibi" tepkiler aldım, herkes hemen adeta bugüne dek Türkiye ve Türkler için aklında biriktirdiği soruları sormaya başladı, İstanbul'a geldiğini veya çok gelmek istediğini anlattı, İstanbul trafiğini sordu, mutlaka ve mutlaka Türk dizilerinden bahsetti, Yunan aksanıyla "Kara Dayiii, Behlul" diye konuya girdi, neredeyse % 80 'i bildiğini Türkçe kelimeleri sıraladı gülümsemeyle. Tabii bu durum size de bağlı; az çok var olan bir hassasiyeti bile bile misal Türk bayraklı tişört ile gezerseniz, insanlar tehdit altında hissedip bakışlarını değiştirebilir. Aynı şekilde İstanbul'a gelip Yunan bayraklı vesaire tişörtle gezen tipler de bana yersiz geliyor, doğru iletişim için biraz düşünceli olmak lazım.


Her şeyden önce anlanması gereken iki önemli şey var. Birincisi, genç Yunanların yaşlılara göre çok daha açık görüşlü olduğu, tıpkı Türkiye'deki gibi. Aynı şekilde daha köysel bölgelere giderseniz, teknik olarak kulaktan dolma yaşayan insanlar artacağı için yine şehir merkezlerine göre daha kapalı görüşler olabilir. Ben Yunanistan'ın köyüne de gittim gerçi, orada da negatif bir şey yaşamadım. İkinciye gelirsek, şu an Türkiye'de bize anlatılmayan birçok tarihi bazen abartı ve bazen gerçek konu var ve Yunanistan Türkiye ile daha iç içe yaşıyor. Örneğin Türkiye'de olan ve çok da önemli bir olay olmayan birçok haber Yunanistan'da o akşam gösteriliyor. Bizde seçim konuları dışında pek ilgilenilmiyor Yunanistan'la. Dolayısıyla bizim biraz daha ağzımız açık, ama onlar çok daha bilgililer Türkiye ve geçmiş hakkında.

Son zamanlarda sıkça duyduğumuz Hrisi Avgi (Altın Şafak) partisi var bir de. Milliyetçi bir parti olmasıyla ünlü, isim vermeyelim ama Türkiye'de de benzeri olan heyecanlı abilerin uğradığı bir partiye denk. Bu insanlarla da negatif bir anım yok ama bazen Selanik sokaklarında yürüyüş yaparlarken üzerime alınıp garip hissettiğim doğrudur. Şunu da unutmamak lazım, Hrisi Avgi'ye gülen ve karşı çıkan en baştaki isim de yine Yunanlar. Pek saygı duyulan, aklı başında olan bir oluşum değil zira.

Benim rastladığım en en sivri tip, "Konstantinoupoli" yerine "İstanbul" deyince "düzelten" saf arkadaşlar oldu. Bir de dangoz bir ablamız İzmir ile ilgili bir imada bulunmuştu ama anormal bir kadındı zaten o, neyse. İşte, bunlar da buradaki hafif sıyırmış takıntılı Türkler gibi bir sınıf, denk gelmeniz zor ve dikkat vermeye değmez. Bunlardan birkaçı ile yaptığım akıllı sohbet sonucu on dakika sonra özür dilediler yersiz çıkışları için, onu da belirteyim. Şunu da unutmamak lazım, bu insanların - büyükannelerinin vesaire Anadolu'da hatrı sayılır yakın bir geçmişi var. Hiçbir önyargı taşımamak da zor bir iş bu yüzden, onları da anlamak lazım. Türkiye'de olduğu gibi Yunanistan'da anlatılan hikayeler de bambaşka, ama son yıllarda çok çok iyiye gittiğini söylemek mümkün ne mutlu ki. Yunanca'da bir deyim vardır; "Türk oldum!" demek "Çok kızdım!" demektir. Böyle bir cümlenin bugün bir deyim haline gelmiş olması, elbette havadan değil. Bazı daha kapalı-yaşlı yaşayan insanların gözünde Türk demek; esmer, bıyıklı, kılıçla gezen iri abiler demek. Tüm bu görüşler keyfi olarak yaratılmadı hani, o nedenle anlayışla "aslında" nasıl insanlar olduğumuzu göstermek lazım daha kapalı olan kimselere de.

Kısacası, çoğu yayınlanan Türk dizilerinin de çokluğuyla hem ülkemizi hem de lisanımızı daha iyi tanımış ve sevse de sevmese de en azından merak ediyor. "İlk kez bir Türkle tanışıyorum, Bir Türk arkadaşım olsun çok isterdim." gibi cümlelere çok rastladım, genelde heyecanlılar bu konuda. Zaten o kadar aynı yanlarımız var ki, bir süre sonra birbirinize ısınmamanız çok zor. İnsan farklılıkların içinde ne kadar aynı olduğunu görünce garip bir yakınlık hissediyor. Demem o ki, insanlar oldukça iyi niyetli ve meraklı Türkiye için. Her ülkede olduğu gibi mutlaka oralarda da "delisi" vardır ama, ben hiç denk gelmedim ve öyle bir hava olmuş ki, diğer Yunanlar olaya adeta el koyar öyle ters bir hareket yapan olsa. Aşağı yukarı sadece dil ve din farklı işte, bir de onlar eğlenmeyi ve anarşiyi daha iyi biliyor. :)

İşin özü, gönlünüz rahat, iyi niyetle ve yüzünüzde bir gülümsemeyle gidiniz Yunanistan'a, kendi gözlerinizle görünüz derim o güzel ortamı.

Sevgiler,

Melis


Yorumlar

  1. melis merhaba ben yuanistana gitmeyi çok düşünüyordum ama hep çekindim senin yorumunu okuyunca cesaretlendim inşallah en yakın zamanda gideceğim bir kara denizli olarak çok merak ediyordum bakalım nasip sana çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar